Dertig jaar lang had Anouk haar eigen Bruna-winkel. Daarna werkte ze als audicien, een beroep waarin ze mensen persoonlijk begeleidde. En nu? “Nu zit ik in de verzekeringen. Iets waarvan ik van tevoren dacht: géén idee wat dat inhoudt.” Toch besloot ze het roer opnieuw om te gooien. Sinds januari 2025 werkt ze als Adviseur Particulieren bij Don.
Een sprong in het diepe
De overstap was niet vanzelfsprekend. Anouk kwam via een omweg bij Don terecht. Ze solliciteerde bij een partner van Don, die haar wees op deze kans. Toen ze werd uitgenodigd voor een gesprek, wist ze eigenlijk niet goed wat te verwachten. “Ik dacht alleen maar aan saaie, administratieve dingen. Pas toen ik een dagje meeliep, kreeg ik een beeld bij het werk. En dat voelde verrassend goed.”
Toch kostte het haar tijd om de knoop door te hakken. “Ik zat goed bij mijn vorige baan. Het was een fijne werkgever, met fijne klanten. Dan wil je zeker zijn van je keuze.”
Van persoonlijk contact naar de telefoon
Wat haar vooral spannend leek, was dat je je klanten minder ziet. “Als audicien zit je met mensen in een kamer. Je ziet wie je voor je hebt. Hier gaat het meeste via de telefoon, ook al komen er ook klanten op kantoor.” Daar moest ze aan wennen. “Ik vroeg me echt af: ga ik dat wel leuk vinden? Maar ook aan de telefoon kun je mensen écht spreken. Je hoort het als iemand opgelucht is. Als ze zich geholpen voelen. Dan weet ik: mijn werk doet ertoe.”

Van onwetendheid naar voldoening
Eenmaal begonnen, kwam ze erachter hoe veelomvattend verzekeren eigenlijk is. “Ik had werkelijk geen idee van wat er allemaal bij komt kijken. Een inboedelverzekering? Ik dacht: dat vink je gewoon ergens aan. Maar er komt zóveel bij kijken. Schadeverleden, polisvoorwaarden, allemaal details waarvan ik nooit had gedacht dat ze belangrijk waren.”
Al snel ontdekte ze de waarde van haar werk. “Uiteindelijk draait het om mensen helpen. Een klant die vastloopt met een schadeclaim, die ik dan voor hem oplos: daar haal ik echt voldoening uit. Dan heb ik iemand uit de brand geholpen. Dat voelt hetzelfde als iemand een goed hoortoestel aanmeten. Het is een andere vorm van dienst verlenen, maar het raakt aan hetzelfde.”
Leren van collega’s en klanten
Anouk vond wat ze zocht in een nieuwe baan: een warm team. “Iedereen is bereid om te helpen, hoe druk ze het ook hebben. Ook nu ik er meer dan een half jaar zit, stel ik nog steeds vragen. Dat is gewoon prima. En dat geeft me vertrouwen.” Ze omschrijft haar collega’s als open, gezellig en betrokken. “Op vrijdagmiddag, als het wat rustiger is, is er altijd even tijd voor een praatje. Dan gaat het ook over vakanties en weekendplannen. Dat maakt het menselijk.”
Nu ze haar plek gevonden heeft, blijft ze zich ontwikkelen. “Ik volg opleidingen, ik leer van mijn collega’s en van mijn klanten. Ik had nooit gedacht dat ik dit werk zou doen. Maar ik ben blij dat ik het aandurfde. Want ook al wist ik niks van verzekeren, ik wist wel dat ik iets voor mensen wilde betekenen. En dat kan hier.”